Maria Fägersten(s) om kommunens ansvar och utmaningar
Skolan är ett av de största och viktigaste ansvarsområdena som en kommun har och engagerar väldigt många. Haninge kommun hamnade år 2011 på 280 plats i lärarförbundets skolranking. Hösten 2011 […]
David Nzinga, ung skådespelar talang från Jordbro tar plats på filmduken – Haningeposten på visning av pilotfilmen ”Alex”.
Haningeposten fick hänga med David Nzinga, en av Haninges unga skådespelartalanger på visning av pilotfilmen till planerade TV-serien ”Alex” på Filmhuset i Stockholm. David har en ledande roll i […]
Ett nytt närsjukhus i Haninge
Haninge kommun och Landstinget i Stockholm har planer på ett nytt sjukhus i Östra Södertörn. Handens sjukhus är slitet och anses inte längre räcka till och nu har Haninge kommun […]
Vi hyllar Sverigefinnarnas dag!
I Sverige firas Sverigefinnarnas dag varje år den 24 februari, en viktig dag för dem som tillhör finskt förvaltningsområde där finska språket har ett förstärkt skydd, särskilt i Haninge. Helgen […]
Goda omdömen för Haninges socialtjänst
Socialtjänsten i Haninge rankas högt i landet enligt den senaste undersökningen från kommunens social- och äldreförvaltning, där de hamnar bland de topp 25 procent.
Undersökningen, som huvudsakligen bestod av en enkät riktad till personer inom olika områden som myndighetsutövning inom funktionshinder, social barn- och ungdomsvård, ekonomiskt bistånd, samt missbruks- och beroendevård omfattade även insatser som boendestöd och daglig verksamhet. Deltagandet var frivilligt och anonymt.
Resultaten visar att kontakten med socialtjänsten upplevs positivt, vilket är en viktig feedback för fortsatt utveckling och förbättring av verksamheten. Särskilt inom Individ- och Familjeomsorgen har de som deltagit i enkäten uttryckt hög nöjdhet med information, delaktighet, bemötande och tillgänglighet.
Även inom funktionshinderområdet upplever de flesta ett bra bemötande och stöd i sin boendesituation, även om små skillnader i upplevelserna kan noteras mellan olika grupper.
Det här visar på vikten av regelbundna brukarundersökningar för att bibehålla och förbättra kvaliteten i socialtjänstens tjänster. Tack till alla som bidrog med sina svar i undersökningarna.