Hemstädning Haninge
Vi på Hemservice Stockholm erbjuder en professionell hemstädning som underlättar ert hushållsarbete. Våra grundprinciper är: hög kvalitet och nöjda kunder. Hemstädningarna utför vi på kortast möjliga tid med högkvalité. Ni […]
Ökande rekrytering av barn och ungdomar till kriminalitet
Rekryteringen av barn och unga till brottslig verksamhet har sett en ökning. Det rapporteras om flera explosioner i södra delar av Stockholms län, där barn ofta är inblandade som både […]
Haninge kommun siktar mot att bli stad
Nu fortsätter resan mot Haninge stad Välkommen till Haninge centrum, lokalen ovanför rullbanden. Här hittar du en utställning om hur Haninge stad skulle kunna se ut 2050. Mellan 2016-12-01 och […]
Upprustning av gångtunnel vid Port 73 pågår
Renoveringen av gångtunneln under Gudöbroleden från Vendelsövägen mot Port 73 pågår för tillfället. Som en del av arbetet införs ny belysning i tunneln, och för att förbättra trafiksäkerheten kommer gång- […]

Muskötunneln
Den knappt 3 kilometer långa tunneln invigdes 1963.
Redan på 50-talet planerades för en fast landförbindelse för den blivande Musköbasen. Enligt de första planerna skulle denna förbindelse ske med vägar och broar över Himmelsö, Herrö, Yxlö och Skramsö. Minst fem broar skulle krävas. Den största bron – mellan Skramsö och Muskö – skulle få en segelfri höjd av minst 40 meter.
Hösten 1954 gavs uppdraget åt en konsult att undersöka möjligheten att använda undervattenstunnlar som ersättning för broarna.
Beslut fattades 1959 att bygga en landförbindelse bestående av väg, två broar och en tunnel i berg, den så kallade Muskötunneln. De biltunnlar som byggts i Europa och USA vid denna tid var ofta utförda i betong.
Byggnationen skedde i Fortifikationsförvaltningens regi och tunneln var endast förbehållen militär trafik när den öppnades 1963.
Den 15 mars 1964 öppnades dock vägen för allmän trafik. Ansvaret för vägen överlämnades till dåvarande Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen.
Vägverket – Region Stockholm ansvarar nu för driften av tunneln.
Då sprängningsarbetena för Muskötunneln var färdiga i slutet av 1963, var tunneln sannolikt världens första biltunnel under havsytan i oinklätt berg.
Den totala tunnellängden är knappt 3 kilometer. Som djupast går tunneln ner till 65 meter under havet. Den djupast belägna delen är läckvattenbassängen vars bottennivå ligger 72 meter under tunnelns infarter.
Vägbanans bredd är 6 meter med evakueringsutrymmen för gående på ömse sidor om körbanan.
Tunneln passerar ett antal zoner med försämrad bergkvalitet. Från Yxlösidan startar tunneln i “bra berg”. Vid den så kallade Yxlösvackan (ca 700 meter från tunnelmynningen) passerar tunneln en ca 100 meter bred zon med dåligt och starkt vattenförande berg. Liknande förhållanden råder i de två zoner som tunneln passerar under Byviken. Berget under Skramsö är generellt bra.
Zonen närmast Muskömynningen är över 100 meter bred. Här föreligger också den minsta bergtäckningen (ca 10 meter). Zonen är starkt vattenförande.
Om du är rättighetsinnehavare och har invändningar kontakta gärna oss via vår kontaktform.
Källa: