Ny detaljplan öppnar möjligheter för 400 nya jobb i Fors företagspark
Haninge kommun fortsätter att utveckla Fors verksamhetsområde i Västerhaninge genom en ny detaljplan som underlättar företagsetableringar och skapar omkring 400 nya jobb. Planen, som är öppen för granskning, innebär nya […]
Louise bygger attefallshus för uthyrning
Louise Jentzen i Huddinge är en av de få som bygger ett attefallshus för att hyra ut som bostad. Hon tror att krångliga regler skrämt bort många. I ett villaområde […]
Haninge kommun Capability
Haninge kommun har drygt 73 000 invånare. Ett aktivt föreningsliv kännetecknar kommunen såväl som ett blomstrande näringsliv. Bland kända varumärken finns MAXI ICA , Coop Forum Stormarknader och Coca-Cola Drycker […]
Pedagoger från hela Sverige inspireras av Haninges kommunala förskolor
Kommunala förskolor i Haninge har blivit en modell för förskolor i hela Sverige tack vare deras kontinuerliga arbete med att utveckla en gemensam reflektionskultur, professionellt språk och att förverkliga läroplanens […]

Muskötunneln
Den knappt 3 kilometer långa tunneln invigdes 1963.
Redan på 50-talet planerades för en fast landförbindelse för den blivande Musköbasen. Enligt de första planerna skulle denna förbindelse ske med vägar och broar över Himmelsö, Herrö, Yxlö och Skramsö. Minst fem broar skulle krävas. Den största bron – mellan Skramsö och Muskö – skulle få en segelfri höjd av minst 40 meter.
Hösten 1954 gavs uppdraget åt en konsult att undersöka möjligheten att använda undervattenstunnlar som ersättning för broarna.
Beslut fattades 1959 att bygga en landförbindelse bestående av väg, två broar och en tunnel i berg, den så kallade Muskötunneln. De biltunnlar som byggts i Europa och USA vid denna tid var ofta utförda i betong.
Byggnationen skedde i Fortifikationsförvaltningens regi och tunneln var endast förbehållen militär trafik när den öppnades 1963.
Den 15 mars 1964 öppnades dock vägen för allmän trafik. Ansvaret för vägen överlämnades till dåvarande Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen.
Vägverket – Region Stockholm ansvarar nu för driften av tunneln.
Då sprängningsarbetena för Muskötunneln var färdiga i slutet av 1963, var tunneln sannolikt världens första biltunnel under havsytan i oinklätt berg.
Den totala tunnellängden är knappt 3 kilometer. Som djupast går tunneln ner till 65 meter under havet. Den djupast belägna delen är läckvattenbassängen vars bottennivå ligger 72 meter under tunnelns infarter.
Vägbanans bredd är 6 meter med evakueringsutrymmen för gående på ömse sidor om körbanan.
Tunneln passerar ett antal zoner med försämrad bergkvalitet. Från Yxlösidan startar tunneln i “bra berg”. Vid den så kallade Yxlösvackan (ca 700 meter från tunnelmynningen) passerar tunneln en ca 100 meter bred zon med dåligt och starkt vattenförande berg. Liknande förhållanden råder i de två zoner som tunneln passerar under Byviken. Berget under Skramsö är generellt bra.
Zonen närmast Muskömynningen är över 100 meter bred. Här föreligger också den minsta bergtäckningen (ca 10 meter). Zonen är starkt vattenförande.
Om du är rättighetsinnehavare och har invändningar kontakta gärna oss via vår kontaktform.
Källa: