Haninge kommunvapen
Haninge kommunvapen skapades med två äldre vapen som förebild. Västerhaninge och Österhaninge, som 1971 bildade Haninge hade båda tjädertuppar i sina vapen. Tupparna, hanarna, syftar på Haninge och skogen Hanveden, som förr hade gott om tjäder- och orrtuppar. Efter kommunernas sammanslagning […]
Östeuropeiska och ryska delikatesser
Veckans Nyheter och BackinStock! Solrosfrön, en av de populäraste snacksen för det slaviska folket! Beroendeframkallande och oemotståndliga tills påsen tar slut! En av våra Veckans Nyheter är de Bäst säljande […]
Samrådsprocessen för nya trädgårdskvarter i Tungelsta inleds
Samrådsprocessen har börjat för utvecklingsplanerna om nya bostadsområden i Tungelsta. Mellan 17 mars och 25 april inbjuds allmänheten att ge sina synpunkter på detaljplanen för Ålsta 27:1 och Ålsta 27:2. […]
Vi väntar på nya hundrastgårdar i Haninge
Nonna Karnova och Linus Björkman från stadsbyggnadsnämnden i Haninge har inlett en diskussion som kan spela en ovanligt viktig roll för hundägare i kommunen. Från år till år ökar antalet […]
Muskötunneln
Den knappt 3 kilometer långa tunneln invigdes 1963.
Redan på 50-talet planerades för en fast landförbindelse för den blivande Musköbasen. Enligt de första planerna skulle denna förbindelse ske med vägar och broar över Himmelsö, Herrö, Yxlö och Skramsö. Minst fem broar skulle krävas. Den största bron – mellan Skramsö och Muskö – skulle få en segelfri höjd av minst 40 meter.
Hösten 1954 gavs uppdraget åt en konsult att undersöka möjligheten att använda undervattenstunnlar som ersättning för broarna.
Beslut fattades 1959 att bygga en landförbindelse bestående av väg, två broar och en tunnel i berg, den så kallade Muskötunneln. De biltunnlar som byggts i Europa och USA vid denna tid var ofta utförda i betong.
Byggnationen skedde i Fortifikationsförvaltningens regi och tunneln var endast förbehållen militär trafik när den öppnades 1963.
Den 15 mars 1964 öppnades dock vägen för allmän trafik. Ansvaret för vägen överlämnades till dåvarande Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen.
Vägverket – Region Stockholm ansvarar nu för driften av tunneln.
Då sprängningsarbetena för Muskötunneln var färdiga i slutet av 1963, var tunneln sannolikt världens första biltunnel under havsytan i oinklätt berg.
Den totala tunnellängden är knappt 3 kilometer. Som djupast går tunneln ner till 65 meter under havet. Den djupast belägna delen är läckvattenbassängen vars bottennivå ligger 72 meter under tunnelns infarter.
Vägbanans bredd är 6 meter med evakueringsutrymmen för gående på ömse sidor om körbanan.
Tunneln passerar ett antal zoner med försämrad bergkvalitet. Från Yxlösidan startar tunneln i “bra berg”. Vid den så kallade Yxlösvackan (ca 700 meter från tunnelmynningen) passerar tunneln en ca 100 meter bred zon med dåligt och starkt vattenförande berg. Liknande förhållanden råder i de två zoner som tunneln passerar under Byviken. Berget under Skramsö är generellt bra.
Zonen närmast Muskömynningen är över 100 meter bred. Här föreligger också den minsta bergtäckningen (ca 10 meter). Zonen är starkt vattenförande.
Om du är rättighetsinnehavare och har invändningar kontakta gärna oss via vår kontaktform.
Källa: