REA upp till 30% på fiskekläder
Hej! Just nu har vi Vinterrea på två av våra mest populära frilufts- / fiskeställ från det högkvalitativa och välkända europeiska varumärket NORFIN. Dräkterna kan användas för jakt, fiske, vandring […]
Kommunerna på Södertörn
Södertörn är Sveriges tredje största ö och på den finns flera stora och små kommuner. Kommunerna som är en del av Södertörn är Botkyrka kommun, Haninge kommun, Huddinge kommun, Nacka […]
Kvinnosim 4 november
Torvalla simhall Välkommen till Torvalla simhall. Här kan du bada, lära dig simma, gå på vattenträning med mera. Kvinnosim fredag 4 november kl. 17.00–19.00 Anläggningen är stängd 5 november Vattentemperaturer […]
Jubileumsfesten i Haninge kulturhus
Kom och fira Haninge kulturhus 10 år Tid: Onsdag 12 december kl 10.00-19.45 Plats: Haninge kulturhus i centrala Handen Var med och bygg största pepparkaksstaden eller få en visning av […]
Muskötunneln
Den knappt 3 kilometer långa tunneln invigdes 1963.
I slutet av 1960-talet ersattes Stockholms örlogsvarv på Djurgården och Skeppsholmen av en anläggning på Muskö.
Redan på 50-talet planerades för en fast landförbindelse för den blivande Musköbasen. Enligt de första planerna skulle denna förbindelse ske med vägar och broar över Himmelsö, Herrö, Yxlö och Skramsö. Minst fem broar skulle krävas. Den största bron – mellan Skramsö och Muskö – skulle få en segelfri höjd av minst 40 meter.
Hösten 1954 gavs uppdraget åt en konsult att undersöka möjligheten att använda undervattenstunnlar som ersättning för broarna.
Beslut fattades 1959 att bygga en landförbindelse bestående av väg, två broar och en tunnel i berg, den så kallade Muskötunneln. De biltunnlar som byggts i Europa och USA vid denna tid var ofta utförda i betong.
Bergsprängningstekniken utvecklades dock snabbt och alternativet med bergtunnel var ekonomiskt fördelaktigt.
Byggnationen skedde i Fortifikationsförvaltningens regi och tunneln var endast förbehållen militär trafik när den öppnades 1963.
Den 15 mars 1964 öppnades dock vägen för allmän trafik. Ansvaret för vägen överlämnades till dåvarande Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen.
Vägverket – Region Stockholm ansvarar nu för driften av tunneln.
Då sprängningsarbetena för Muskötunneln var färdiga i slutet av 1963, var tunneln sannolikt världens första biltunnel under havsytan i oinklätt berg.
I juni 1987 framfördes förslag att ersätta tunneln med en bro. Detta förslag godkändes ej av chefen för Marinen, eftersom tunneln ändå måste finnas kvar av beredskapsskäl.
Den totala tunnellängden är knappt 3 kilometer. Som djupast går tunneln ner till 65 meter under havet. Den djupast belägna delen är läckvattenbassängen vars bottennivå ligger 72 meter under tunnelns infarter.
Uppfarterna lutar 7 procent på Yxlösidan och 5 procent på Muskösidan. Tunnelns bredd är 7,4 meter och höjden upp till hjässan på taket ca 5 meter. Den fria höjden sattes från början till 4,5 meter. Kontrollmätning 1988 visade dock att höjden på vissa ställen var lägre. Gränsen för fri höjd sattes då till 4,2 meter.
Vägbanans bredd är 6 meter med evakueringsutrymmen för gående på ömse sidor om körbanan.
Tunneln passerar ett antal zoner med försämrad bergkvalitet. Från Yxlösidan startar tunneln i “bra berg”. Vid den så kallade Yxlösvackan (ca 700 meter från tunnelmynningen) passerar tunneln en ca 100 meter bred zon med dåligt och starkt vattenförande berg. Liknande förhållanden råder i de två zoner som tunneln passerar under Byviken. Berget under Skramsö är generellt bra.
Under Södra Skramsösundet passerar tunneln åter en zon med sönderkrossat och vattenförande berg. På den återstående sträckan till Muskömynningen korsas tunneln av ytterligare två zoner med nedsatt bergkvalitet.
Zonen närmast Muskömynningen är över 100 meter bred. Här föreligger också den minsta bergtäckningen (ca 10 meter). Zonen är starkt vattenförande.
Om du är rättighetsinnehavare och har invändningar kontakta gärna oss via vår kontaktform.
Källa: